Elf steden in Europa zijn op een magische manier verbonden met dit kunstwerk
Elf Europese steden hebben een magische band met elkaar. Ooit waren ze langs de eerste Romeinse heirbanen met elkaar verbonden. Ze gelden als de oudste steden van ons continent. Elf kunstwerken van Raf Verjans flitsen ons vandaag opnieuw doorheen tijd en ruimte.
Deze 11 monumenten – project wordt door Raf Verjans zelf beschouwd als de synthese van zijn loopbaan van beeldhouwer – vormgever, zeg maar: zijn geestelijk testament.
Het monument bestaat uit 2 blokken van 3x 2,35x 0,6 M,- beton, gewicht : 16 ton en is ingehuldigd in Tongeren op 22 juni 1985.
Lees meer op deze link
Monument of verbondenheid…
In 1985 werd nog uitgebreid de tweeduizendste verjaardag van Tongeren gevierd. Een verjaardag die de stad een bijzonder monument heeft opgeleverd. Het bewuste ‘Duo Monument’ kan je vandaag trouwens nog steeds gaan bekijken aan de Elfde Novemberwal.
Twee grote betonnen wanden staan er pal tegenover elkaar. Tussen hen door loopt een wandelpad. Op de plek waar je nu wandelt, moeten tweeduizend jaar geleden ook al Romeinen voorbij gemarcheerd zijn. Vandaag ben jij hier aanwezig. Kijk eens goed naar die twee wanden van elk zestien ton. Ze zijn elkaars ‘positief’ en ‘negatief’. Je ziet er levensgrote, menselijke figuren in. Ze zijn gevormd door twee levende modellen: een man en een vrouw. Ze laten zien dat het pad dat je nu bewandelt bijzonder veel voorgangers kende. Ze staan symbool voor het komen en gaan.
Langs deze weg is de stad al twintig eeuwen verbonden met haar Romeinse broedersteden doorheen heel Europa. Dit beeld is dus slechts een begin. Het is het ‘moederbeeld’, waarvan er in totaal elf gegoten zijn. Ze staan in elf steden verspreid doorheen Europa. Allemaal steden waarmee het Romeinse Tongeren een zeer nauwe band heeft. Hetzelfde kunstwerk kan je daardoor gaan bekijken in Maastricht (NL), Heerlen (NL), Nijmegen (NL), Aarlen (B), Doornik (B), Keulen (D), Trier (D), Metz (F), Bavay (F) en uiteraard Rome (I). Zoals de Romeinen mijlpalen langs hun wegen plaatsten, zijn dezelfde steden vandaag opnieuw met elkaar verbonden door dit grootschalige kunstproject. Het is als het ware een handdruk over lange afstand.
In de ‘leegte’, de ruimte tussen beide wanden laat kunstenaar Raf Verjans ons iets heel magisch ervaren. De betonnen wanden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We maken een tijdsreis van ruim 2000 jaar geleden, en een afstandsreis langs haar Romeinse partnersteden. Het is bovendien een heel kenmerkend werk van Raf Verjans. Hij hield van dit dualisme: van twee zaken letterlijk tegenover elkaar plaatsen. De ruimte daartussen is heel belangrijk. Ze geeft ons ruimte voor interpretatie, voor eigen dromen en om echt uit onze grenzen te breken. Precies zoals deze elf werken zo symbolisch doen.
Het Duo monument is tijdloos en meer dan ooit actueel. De verbondenheid, de verscheidenheid en samenwerking in Europa staan constant ter discussie: vandaag en ruim tweeduizend jaar geleden. We zoeken hoe we kunnen samenwerken, hoe we kunnen genieten van onze diversiteit, hoe we samen oorlogen en conflicten kunnen overwinnen.
We zijn misschien meer verbonden met onze voorouders en met onze broeders en zusters in Europa dan we zelf denken. Dat blijkt wel als je hier even centraal staat, midden in dit bijzondere kunstwerk.
Het is zonder twijfel één van de mooiste erfenissen van deze kunstenaar.
Elkaars leegte vullen – Perpeteum Mobile
Een juweel als hanger –
Eervol kunstwerk waar leegte een meerwaarde is – privé